Τα νερά της λίμνης Ορεστιάδας μοιάζουν τον τελευταίο καιρό πιο ήρεμα και στάσιμα από ποτέ. Μια ηρεμία όμως, που πλέον δεν παραπέμπει σε γαλήνη, αλλά σε έναν επικίνδυνο βούρκο αδράνειας και παρακμής. Κάτω από αυτή την επιφάνεια της απόλυτης στασιμότητας, ωστόσο, κάποιοι βάζουν μπρος τις μηχανές.
Σύμφωνα με απόλυτα διασταυρωμένες πληροφορίες, μια ισχυρή ομάδα νέων, άφθαρτων και ενεργών ανθρώπων της Καστοριάς –επιστήμονες, επιτυχημένοι επαγγελματίες από την ελεύθερη αγορά, τον ψηφιακό τομέα, τον πρωτογενή τομέα και την παραγωγή– έχει ξεκινήσει αθόρυβα αλλά μεθοδικά τις διεργασίες για τη δημιουργία ενός νέου, ανεξάρτητου αυτοδιοικητικού φορέα.
Πρόκειται για πρόσωπα «άφθαρτα», που τα περισσότερα, δεν έχουν εμφανιστεί ποτέ μέχρι σήμερα στο πολιτικό προσκήνιο, αλλά βιώνουν καθημερινά στο πετσί τους, μέσα από τις επιχειρήσεις και τις δουλειές τους, τον κατήφορο μιας ολόκληρης περιοχής. Άνθρωποι της πράξης, που βλέπουν την Καστοριά να βουλιάζει και αποφάσισαν να βγουν μπροστά.

Το βίωμα της παρακμής και η οπισθοδρομική 7ετής «κομπανία»
Η κίνηση αυτή δεν γεννήθηκε σε κομματικά γραφεία, αλλά μέσα από την κοινή διαπίστωση ότι η Καστοριά έχει φτάσει στο σημείο μηδέν. Τα λουκέτα στις επιχειρήσεις πέφτουν το ένα μετά το άλλο, οι οικογένειες επιβιώνουν με το σταγονόμετρο και η μετανάστευση έχει μετατραπεί από εξαίρεση σε κανόνα.
Η περιοχή βιώνει μια βίαιη γήρανση του πληθυσμού. Τα παιδιά φεύγουν για σπουδές και δεν επιστρέφουν ποτέ. Ακόμα χειρότερα, το πλέον παραγωγικό κομμάτι της τοπικής κοινωνίας αναγκάζεται να ζει με το ρολόι της «σεζόν»: Φεύγουν τον Μάρτιο για να δουλέψουν στα νησιά και τον τουρισμό και επιστρέφουν τον Νοέμβριο, αφήνοντας την πόλη έρημη για μήνες.
Απέναντι σε αυτά τα πολλαπλά χτυπήματα –με την παραδοσιακή ραχοκοκαλιά της γουνοποιίας να δέχεται απανωτά πλήγματα και τους υπόλοιπους τομείς να μαραζώνουν– η Καστοριά βρίσκεται αντιμέτωπη με το πιο σκληρό της πρόσωπο. Και μια νυν δημοτική αρχή που συμπληρώνει ήδη 7 χρόνια διοίκησης, χωρίς να έχει να επιδείξει απολύτως τίποτα ουσιαστικό για τους πολλούς, εργάζεται στα πολιτικά καταγώγια για τα συμφέροντα μιας κλίκας.
Το «βόλεμα» των αποτυχημένων της αγοράς και ο φόβος για την «κουτάλα»
Αυτό που αφουγκράζονται οι νέοι άνθρωποι της πόλης, και που πλέον ενοχλεί οριζόντια όλο τον κόσμο, είναι η ωμή πραγματικότητα πίσω από τις κλειστές πόρτες του Δήμου. Εδώ και 7 χρόνια, το μοναδικό μέλημα της διοίκησης είναι το «βόλεμα» των ανθρώπων που τη συνθέτουν.
Πρόκειται, στην πλειοψηφία τους, για πρόσωπα που αν βγουν έξω στην ελεύθερη, ιδιωτική αγορά δεν θα κατάφερναν ούτε το παραμικρό. Άνθρωποι που δεν έχουν επιδείξει τίποτα απολύτως στην προσωπική και επαγγελματική τους ζωή, που βρέθηκαν εντελώς τυχαία στις θέσεις που διοικούν και σήμερα ζουν ένα «παραμύθι» και ένα όνειρο με έξοδα των δημοτών.
Το μόνο που τους τρομάζει, το μόνο που τρέμουν, είναι μην χάσουν την «κουτάλα» της εξουσίας και την καρέκλα. Είναι τέτοιος ο φόβος και το άγχος του νυν δημάρχου, που θυμίζει έντονα τις χειρότερες μέρες των «Χαρακτήρων» του Θεόφραστου: Ένας σύγχρονος «Μικροφιλότιμος» που παθαίνει εμμονή με τα αξιώματα και ένας «Ολιγαρχικός» που τρέμει την ανατροπή του. Έτσι, όλο αυτό το διάστημα προσεγγίζει αδιάκοπα πρόσωπα των αντιπάλων του από τις προηγούμενες εκλογές, για να τα προσηλυτίσει με καθρεφτάκια και άλλα τερτίπια, ελπίζοντας να αποδυναμώσει τα αντιπολιτευτικά στρατόπεδα. Δεν γνωρίζει όμως, ποιοι είναι αυτοί που πραγματικά θα σταθούν απέναντί του αυτή τη φορά… Και έτσι απλά επιδίδεται σε ένα δραματικό και κωμικοτραγικό κυνήγι μαγισσών.
(Ο Θεόφραστος (μαθητής του Αριστοτέλη) έγραψε ένα έργο όπου σατιρίζει ανθρώπινους τύπους οι οποίοι έχαναν την αξιοπρέπειά τους και κατέφευγαν σε γελοίες μικροπρέπειες προκειμένου να κρατήσουν μια θέση προβολής, εξουσίας και προνομίων.)
Αυτό το πολιτικό προσωπικό χαρακτηρίζεται από:
- Τρομακτική έλλειψη οράματος και στρατηγικού σχεδιασμού.
- Πλήρη απουσία τεχνογνωσίας και τεχνοκρατικής αντίληψης.
- Ανύπαρκτη σχέση με τα ευρωπαϊκά προγράμματα, για τα οποία δεν γνωρίζουν ούτε τα βασικά, χάνοντας εκατομμύρια για την περιοχή.
- Ανικανότητα συντονισμού με το κεντρικό κράτος. Είναι κοινό μυστικό ότι ο Δήμος «ξελασπώνει» σε μερικά σημεία χάρη στα εθνικά και ευρωπαϊκά κονδύλια. Αλλά ακόμα κι όταν έρχονται χρηματοδοτήσεις από την Αθήνα ή την Ευρώπη, η δημοτική αρχή τα διαχειρίζεται απλά για να τα καταναλώσει, χωρίς ουσιώδη και θετικό αντίκτυπο (ΕΔΩ).
Το αποτέλεσμα; Ανακυκλώνονται τα ίδια και τα ίδια έργα με τον χειρότερο δυνατό τρόπο. Χρησιμοποιούνται απαρχαιωμένοι όροι και μελέτες που δεν ανταποκρίνονται στη σύγχρονη πραγματικότητα, με αποτέλεσμα τελικά να καταστρέφουν αντί να παράγουν, να υποβαθμίζουν αντί να δημιουργούν, κάνοντας χειρότερη την καθημερινότητα του απλού πολίτη!
Ψηφιακή μετάβαση, Νέα Οικονομία και Managers στο τιμόνι
Η ομάδα που βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε φάση έντονης πολιτικής ζύμωσης έρχεται για να γκρεμίσει αυτή την παλαιοκομματική μιζέρια. Όλα αυτά τα εργαλεία και τη γνώση που η νυν διοίκηση αγνοεί ή καταστρέφει, οι νέοι επιστήμονες σκοπεύουν να τα αξιοποιήσουν στο έπακρο για να λάμψει, επιτέλους, μια Νέα Καστοριά. Οι συζητήσεις στρέφονται γύρω από λογικές του τύπου:
«Αφήνουμε πίσω την παλαιοπολιτική. Αλλάζουμε μοντέλο! Φέρνουμε αποτελέσματα!»
Στόχος τους είναι να φέρουν στην περιοχή τις λύσεις της σύγχρονης εποχής, μέσα από μια αναπτυξιακή, οραματική πολιτική:
Αναπτυξιακή & Ψηφιακή Μετάβαση
Εφαρμογή μοντέλων της νέας οικονομίας που μπορούν να δημιουργήσουν νέες, καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας για να επιστρέψουν οι νέοι στον τόπο τους σε συνεργασία με την κεντρική κυβέρνηση αλλά και τεχνοκράτες με δραστηριότητα και άμεση πρόσβαση στις Βρυξέλλες.
Στρατηγική Στήριξη της Γουνοποιίας
Ένας πραγματικός, διεκδικητικός και θεσμικός αγώνας για τη διάσωση και την επόμενη μέρα του κλάδου σε αγαστή συνεργασία με τους ελληνικούς και διεθνείς φορείς (και όχι ανόητες διαμάχες).
Ανασυγκρότηση του Πρωτογενούς Τομέα & του Τουρισμού
Ανάπτυξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της Καστοριάς από ανθρώπους που ξέρουν τις τοπικές ιδιαιτερότητες, αλλά ξέρουν και πώς λειτουργεί ο κόσμος το 2026.
Ορθολογική Διαχείριση Πόρων & Ποιότητα Ζωής
Διαχείριση του εθνικού και ευρωπαϊκού χρήματος με απόλυτη σοβαρότητα, διαφάνεια και γνώση. Κάθε ευρώ επενδύεται μέσα από διαρκή διαβούλευση με τους πολίτες, επιστημονική έρευνα και τεχνοκρατική επάρκεια, με έναν και μοναδικό σκοπό: Την ουσιαστική βελτίωση της ανθρώπινης ζωής και της καθημερινότητας στον τόπο μας.
Το κλειδί βρίσκεται στη δομή αυτής της κίνησης. Η ομάδα πλαισιώνεται από έμπειρους managers και τεχνοκράτες, επαγγελματίες και εργάτες της καθημερινότητας και της προκοπής με αποτελέσματα, οι οποίοι γνωρίζουν άριστα πώς να διοικήσουν, να δουλέψουν, να διεκδικήσουν απευθείας ευρωπαϊκά κονδύλια και πώς να εφαρμόσουν σύγχρονες μελέτες που δημιουργούν υπεραξία για τον τόπο.
Η «Φιλική Εταιρεία» έρχεται…
Όσοι ψάχνουν από αύριο το πρωί για ονόματα και επικεφαλής, θα απογοητευτούν. Η στρατηγική της ομάδας είναι ξεκάθαρη: Πρώτα η ζύμωση, μετά τα ονόματα. Η «Φιλική Εταιρεία» έρχεται…
Οι συζητήσεις γίνονται με απόλυτη μυστικότητα, ακριβώς για να προστατευτεί η «προκατασκευαστική» διαδικασία. Και η διαδικασία θα χρειαστεί χρόνο. Αυτό που προέχει για τους συμμετέχοντες είναι η οργάνωση, η καταγραφή των αναγκών και η σύνθεση ενός ρεαλιστικού, επιθετικού σχεδίου που θα βάλει τέλος στην παρακμή.
Η προετοιμασία γίνεται με ορίζοντα τις επόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές, όπου η ομάδα σκοπεύει να διεκδικήσει τη δημαρχία, απέναντι σε ένα κατεστημένο που τρέμει την αλλαγή.
Το μήνυμα είναι σαφές: Η Καστοριά των χαμένων ευκαιριών, των αποτυχημένων της αγοράς, των απαρχαιωμένων μελετών και των τραγελαφικών, ζημιογόνων υλοποιήσεων, τελειώνει. Μια νέα γενιά ανθρώπων, που έχει μάθει να πετυχαίνει στη ζωή της με την αξία της, βγαίνει μπροστά για να πάρει τις τύχες του τόπου στα χέρια της και να φέρει το όραμα που λείπει. Και για όσους λένε, είναι νωρίς ακόμα, η απάντηση είναι πως αυτά που πρέπει να ετοιμαστούν και να μελετηθούν είναι πάρα πολλά. Τα στάσιμα νερά της λίμνης άρχισαν να ταράζονται…







