ΓΕΡΜΑΝΟΙ ΑΠΟΓΟΝΟΙ ΤΗΣ ΒΕΡΜΑΧΤ ΣΤΗΝ ΚΛΕΙΣΟΥΡΑ: ΗΡΘΑΜΕ ΝΑ ΣΠΑΣΟΥΜΕ ΤΗ ΣΙΩΠΗ ΓΙΑ ΤΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΡΟΓΟΝΩΝ ΜΑΣ - OlaDeka

ΓΕΡΜΑΝΟΙ ΑΠΟΓΟΝΟΙ ΤΗΣ ΒΕΡΜΑΧΤ ΣΤΗΝ ΚΛΕΙΣΟΥΡΑ: ΗΡΘΑΜΕ ΝΑ ΣΠΑΣΟΥΜΕ ΤΗ ΣΙΩΠΗ ΓΙΑ ΤΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΡΟΓΟΝΩΝ ΜΑΣ

Ρίγη συγκίνησης στο μνημόσυνο για τους 280 άμαχους σφαγιασθέντες Κλεισουριώτες από τους γερμανούς, κατά την 5η Απριλίου 1944

Κάθε χρόνο τέτοια μέρα, οι μνήμες ζωντανεύουν στην Κλεισούρα. Στις φετινές εκδηλώσεις προς τιμήν των αδικοχαμένων, αθώων Κλεισουριωτών την 5η Απριλίου του 1944 από τα ανθρωπόμορφα τέρατα των ναζί και των συνεργατών τους, παρευρέθηκαν ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής Κωνσταντίνος Παπαδημητρίου που εκπροσώπησε την κυβέρνηση, ο βουλευτής Κοζάνης Γιάννης Θεοφύλακτος που εκπροσώπησε τον πρόεδρο της Βουλής Νίκο Βούτση, η βουλευτής Καστοριάς Μαρία Αντωνίου που εκπροσώπησε τη Νέα Δημοκρατία και τον Κυριάκο Μητσοτάκη, ο Δήμαρχος Καστοριάς Ανέστης Αγγελής, ο αντιπεριφερειάρχης της Π.Ε. Καστοριάς Σωτήρης Αδαμόπουλος, ο Γενικός Πρόξενος της Γερμανίας στην Θεσσαλονίκη Βάλτερ Στέχερ, ο Αντώνης Παπαδαμιανός ως εκπρόσωπος  του Κέντρο σπουδών Εβραϊκής κληρονομιάς Καστοριάς, ο εκπρόσωπος του Κεντρικού Ισραηλιτικού συμβουλίου, εκπρόσωποι Αντιστασιακών οργανώσεων, ο υποψήφιος Ευρωβουλευτής της ΝΔ Βασίλης Μιχαλολιάκος που βρίσκεται αυτές τις μέρες στην Δυτική Μακεδονία, πολλοί υποψήφιοι στις επερχόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές, εκρόσωποι των σωμάτων ασφαλείας και πλήθος κόσμου.

Η Πίνα Τόμπερ μέλος του Συλλόγου  «Πορείας Ζωής» και απόγονος των γερμανών που σκόρπισαν τον όλεθρο στην Ελλάδα, ανέφερε: «Βρισκόμαστε σήμερα εδώ γιατί οι πρόγονοι μας έφεραν την καταστροφή και θα θελα να πω μερικά λόγια για αυτά που έχουν γίνει. Είμαστε εδώ για να σταματήσουμε να σιωπούμε όπως κάναμε εδώ και 75 χρόνια και να ομολογήσουμε την αλήθεια. Η πορεία της ζωής θέλει πάλι να θυμίσει και θέλει να συμφιλιώσει και να δείξει ένα σημάδι απέναντι στον ρατσισμό και τον αντισημιτισμό. Στην δική μου περίπτωση του προπαππού μου, ο προπαππούς μου ήταν στέλεχος του πολεμικού ναυτικού, η πίεση που δέχτηκαν στον πόλεμο αυτόν οι Έλληνες οφείλεται και στον παππού μου. Στην οικογένεια μου πάντα σιωπούσαμε και κανείς δεν έλεγε τίποτα μέχρι σήμερα. Εγώ βρίσκομαι σήμερα εδώ για να πω ότι δεν θα σιωπήσω άλλο. Γιατί αγαπάω αυτό τον λαό, αγαπώ τους Έλληνες, αγαπώ τους Εβραίους. Για μένα είναι μεγάλη τιμή να βρίσκομαι σήμερα εδώ»

Ο Ραϊνχαρ Ρόσβινγκερ είναι απόγονος των γερμανών στρατιωτών της βέρμαχτ και ειπε: «Ο πατέρας μου ήταν από τον Σεπτέμβριο του 1943 μέχρι τον Μάιο του 1944 εδώ για να πολεμήσει τους αντάρτες στην Ελλάδα και εγώ θέλω να σπάσω αυτή τη σιωπή, για αυτό βρίσκομαι εδώ. Και εγώ είμαι ένα κομμάτι της πορείας της ζωής και βρίσκομαι εδώ για συμφιλίωση. Για να μιλήσω για αυτή την σιωπή αλλά και εκείνη του αντισημιτισμού που δεν έχουν μιλήσει οι δικοί μου μέχρι σήμερα. Βρίσκομαι εδώ επειδή αγαπάω αυτόν τον λαό και τους Εβραίους»

ΚΛΕΙΣΟΥΡΑ —– ΧΡΟΝΙΚΟ  «ΣΦΑΓΗΣ» 5ης ΑΠΡΙΛΙΟΥ 1944 – Η ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΗΜΗΤΡΗ ΣΜΙΞΙΩΤΗ ΠΟΥ ΕΚΦΩΝΗΘΗΚΕ ΣΤΙΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ

Είναι γνωστό πως η Κλεισούρα  αποτέλεσε μεγάλο και πλούσιο εμπορικό κέντρο, ιδιαίτερα μετά την καταστροφή της Μοσχόπολης όταν πολλοί κατατρεγμένοι κάτοικοί της βρήκαν καταφύγιο στην ιστορική κωμόπολη. Αλλά ταυτόχρονα και πνευματικό φάρο του ελληνισμού στην Μακεδονία αλλά και ευρύτερα στον χώρο των Βαλκανίων. Κοσμόπολη, την αποκαλεί επαινετικά ο Γάλλος περιηγητής Πουκεβίλ στις αρχές του 19ου αι. και αυτό όχι τυχαία.

Η Κλεισούρα των 7.000 κατοίκων, με τα  πολυπληθή καταστήματά της γεμάτα αποικιακά είδη και ευρωπαϊκά προϊόντα, και τα διώροφα και τριώροφα περίτεχνα λιθόκτιστα αρχοντικά. Η Κλεισούρα του πλούτου, των εμπόρων, των πλούσιων παροικιών και εμπορικών οίκων της Ευρώπης (Βουκουρέστι, Ιάσιο, Βελιγράδι, Βιέννη, Σεμλίνο, Βουδαπέστη, Κραϊόβα, Οδησσό) αλλά και στην  Κωνσταντινούπολη, την Αίγυπτο και αργότερα στην Θεσσαλονίκη. Η Κλεισούρα της πρώιμης αστικής τάξης, των γραμμάτων, των τεχνών και του πνεύματος. Το 1700 περίπου ανεγείρεται το πρώτο σχολείο. Η Αστική Σχολή, το Αλληλοδιδακτικό και το Ημιγυμνάσιο που μεταλαμπαδεύουν τη γνώση και την ελληνική παιδεία από τον 18ο  συντηρούνται με την οικονομική συνδρομή των πλούσιων φιλοπάτριδων εμπόρων της διασποράς. Στα σχολεία αυτά δεν φοιτούν μόνο Κλεισουριώτες αλλά και μαθητές από διάφορα μέρη του ελληνισμού. Άξια αναφοράς και η πλούσια βιβλιοθήκη με τους 2.000 τόμους βιβλίων και συγγραμμάτων που δυστυχώς πυρπολήθηκε το 1866.

Όλα αυτά συνέδραμαν ώστε η Κλεισούρα να αναδείξει μεγάλες λόγιες προσωπικότητες του πνεύματος και των γραμμάτων όπως οι αδελφοί Δάρβαρη, ο Γεώργιος Νιάγκας, Μιχαήλ Παρτζούλας, ο Αλκιβιάδης Νούσιας, ο Γεώργιος Κιάντος, ο Κων/νος Δήμητσας και τόσοι, τόσοι άλλοι. Αν και δεν είναι ευρέως γνωστό, να σημειώσουμε πως από την Κλεισούρα έλκουν την καταγωγή τους και οι πρώτοι κινηματογραφιστές των βαλκανίων αδελφοί Μίλτος και Γιάννης Μανάκια.

Η ιστορία της Κλεισούρας δεν έχει, όμως, να επιδείξει μόνο ανάπτυξη, πλούτο και ευημερία. Οι λαμπρές σελίδες της συνοδεύονται και από μεγάλες, ανείπωτες καταστροφές. Γι αυτό η σημερινή της εικόνα δεν μπορεί να προβάλει  και να αντανακλά το κλέος, την αξία και το μεγαλείο του παρελθόντος.

Στις 2 Νοεμβρίου του 1912 ο τουρκικός στρατός, λίγο πριν η Μακεδονία απελευθερωθεί από τον ελληνικό στρατό, εφορμεί με εκδικητική μανία και καταλαμβάνει την σχεδόν ανυπεράσπιστη Κλεισούρα. Λεηλατεί τα σπίτια και τα καταστήματα και στην συνέχεια την πυρπολεί. Όταν οι κάτοικοι, που έντρομοι είχαν καταφύγει στην Βλάστη και στα βουνά,  επιστρέφουν στον οικισμό διαπιστώνουν πως από τις 700 οικίες μόνο οι 300 σώζονται. Η περίλαμπρη εικόνα της Κλεισούρας όπως αποτυπώνεται και στην πανοραμική φωτογραφία που κοσμεί σήμερα την πλατεία της, δεν υπήρχε πια. Κλαυθμοί, οδυρμοί και πόνος καταλαμβάνουν τους δύσμοιρους Κλεισουριώτες που βλέπουν τα σπίτια και τις περιουσίες να γίνονται στάχτη.

Όμως, 3 δεκαετίες αργότερα ο τόπος θα γνώριζε μία μεγαλύτερη καταστροφή.

Πριν φτάσουμε στο 1944, να αναφέρουμε και τη μεγάλη μάχη που έδωσε τον Απρίλη του ‘41 ο αποδεκατισμένος ελληνικός στρατός εδώ στην Κλεισούρα, στο Νταούλι και στο διπλανό ορεινό όγκο του Σουμπρετσίου απέναντι στον πανίσχυρα Waffen SS του Χίτλερ, λίγο πριν την συνθηκολόγηση και την παράδοση της χώρας στις δυνάμεις του άξονα. Οι δεκάδες φαντάροι μας που θυσιάστηκαν στην μάχη ήξεραν πως δεν πρόκειται να νικήσουν, ωστόσο πολέμησαν με ηρωϊσμό και αυταπάρνηση για να καθυστερήσουν τους Γερμανούς και να δώσουν τον χρόνο στις συμμαχικές δυνάμεις των Άγγλων, Αυστραλών και Νεοζηλανδών να υποχωρήσουν με ασφάλεια και να μεταβούν αρχικά στην Κρήτη και στην συνέχεια στην Μέση Ανατολή.

Από τον Μάιο του ‘42 εγκαταστάθηκε για πρώτη φορά φυλάκιο στο Νταούλι μετά τη διοικητική  υπαγωγή της Κλεισούρας στον νομό Φλώρινας που τελούσε υπό Γερμανική κατοχή. Από τις αρχές του ’43 εμφανίστηκαν στην Κλεισούρα και ομάδες κομιτατζήδων που εξοπλίστηκαν από το ιταλικό φρουραρχείο της Καστοριάς. Μετά τη συνθηκολόγηση της Ιταλίας  τον Σεπτέμβρη του ’43 και εντονότερα από τις αρχές του ’44, οι Γερμανοί συνέχισαν τον εξοπλισμό των κομιτατζήδων με τη βοήθεια Βουλγάρων αξιωματικών συνδέσμων και ιδιαίτερα του Άντον Κάλτσεφ. Η παρουσία Γερμανών, Κομιτατζήδων αλλά και ανδρών του εθελοντικού δοσιλογικού τάγματος του Πούλου στην κωμόπολη της Κλεισούρας είχαν ως αιτία τις επισκέψεις ανδρών του ΕΛΑΣ που αναζητούσαν τρόφιμα αλλά και για να στρατολογήσουν νέους αντάρτες. Παράλληλα ήθελαν με τον τρόπο αυτό να διασφαλίσουν την σημαντική διάβαση στο Νταούλι.

Τον Ιούλιο του ’43 τμήματα του 2ου Συντάγματος “Βρανδεμβούργου” μαζί με τμήμα εθελοντών του Πούλου, με επικεφαλής τον υπίλαρχο Ιωάννη Βελισσαρίδη, πυρπολούν το γειτονικό Λέχοβο γιατί οι κάτοικοί του κατηγορήθηκαν πως παρείχαν βοήθεια στους αντάρτες. Την ίδια μέρα δίνουν εντολή να συγκεντρωθούν στην πλατεία Τσαΐρι της Κλεισούρας, εδώ δίπλα μας δηλαδή, όλοι οι άρρενες κάτοικοι.  Οι παρουσία των περισσοτέρων ανδρών εντός του οικισμού δεν επιβεβαιώνει την κατηγορία πως έχουν στρατολογηθεί από τον ΕΛΑΣ, ενώ οι εκπρόσωποι της κοινότητας παρέχουν διαβεβαιώσεις για τη νομιμοφροσύνη των κατοίκων. Οι Γερμανοί, τελικά, δεν πυρπολούν την κωμόπολη, όπως αρχικά είχαν αποφασίσει, παρά μόνο δύο κατοικίες, θεωρώντας πως ανήκαν σε αντάρτες.

Είναι φανερό πως οι Κλεισουριώτες νιώθουν έντονη πίεση και από τους αντάρτες, που ζητούν επίμονα βοήθεια και στήριξη, αλλά και από τους Γερμανούς και τους συνεργάτες τους που τους απειλούν για να μην συνεργαστούν με τους αντάρτες.

Τον Δεκέμβριο του ’43, για να διατηρηθεί το Νταούλι υπό γερμανικό έλεγχο, εγκαταστάθηκε φυλάκιο που στελεχώθηκε από δύναμη είκοσι ανδρών του Πούλου. Δύο μήνες αργότερα, τη νύχτα της 23ης Φεβρουαρίου του ’44, μέλη του ΕΛΑΣ με αρχηγό τον Κοσμά Σπανό επιτέθηκε στο φυλάκιο και στο δημοτικό σχολείο που χρησιμοποιούνταν ως κατάλυμα των ανδρών του Πούλου. Οι περισσότεροι της δοσιλογικής φρουράς, έχοντας προφανώς ενημέρωση για την επίθεση, διέφυγαν στην Πτολεμαϊδα. Παρέμειναν και συνελήφθησαν μόνο τρεις οι οποίοι και εκτελέστηκαν από τους άνδρες του ΕΛΑΣ.

Στις 25 Μαρτίου του ’44, έντεκα μέρες πριν τη σφαγή της Κλεισούρας, δύο στρατιωτικά γερμανικά οχήματα δέχθηκαν τα πυρά των ανταρτών κοντά στο χωριό της Κορησού με αποτέλεσμα να σκοτωθούν τρεις Γερμανοί στρατιώτες. Οι Γερμανοί αποφασίζουν να προβούν σε αντίποινα και να κάψουν την Κορησό. Η καθοριστική παρέμβαση, όμως, του αρχικομιτατζή Κάλτσεφ πείθει τους Γερμανούς να μην προχωρήσουν στα αντίποινα.

Έχοντας όλα αυτά ως δεδομένα, φτάνουμε στο απόγευμα της 4ης Απριλίου όπου μια διμοιρία 40 περίπου ανταρτών του ΕΛΑΣ, με επικεφαλής τον Αλέξη Ρόσιο, γνωστό ως καπετάν Υψηλάντη, καθηγητή φιλολογίας από την Σιάτιστα, έφτασε μέσω Βλάστης στην Κλεισούρα. Αποστολή τους να στήσουν ενέδρα σε γερμανική φάλαγγα που το πρωί της επόμενης μέρας θα περνούσε από τα στενά της Κλεισούρας. Ο Ρόσιος ισχυρίζεται πως αποφάσισε το συγκεκριμένο χτύπημα κατόπιν σχετικής διαταγής που έλαβε από τον διοικητή της 9ης Μεραρχίας, Ιερώνυμο Τρωιάνο με σκοπό τη λαφυραγώγηση μιας γεννήτριας αυτοκινήτου που ήταν απαραίτητη για τη λειτουργία ασυρμάτου. Επίσης, ισχυρίζεται πως είχαν πληροφορίες σχετικά με γερμανικές φάλαγγες που θα μετέφεραν Εβραίους της Καστοριάς στην Θεσσαλονίκη, υπονοώντας έμμεσα πως η επίθεση είχε στόχο την απελευθέρωσή τους.

Τελικά το πρωί της επομένης μέρας 5 Απριλίου ο Ρόσιος με τους άνδρες του στήνουν την ενέδρα στο Νταούλι παρά τις ισχυρές αντιρρήσεις των κατοίκων του χωριού που φοβούνται. Δεν περνάνε, όμως, οι φάλαγγες που περίμεναν από την Καστοριά αλλά ο λοχαγός των SS Γκέρχαρντ Κλίνγκενχέφερ που εκείνη τη μέρα είχε άδεια και πήγαινε από την Κοζάνη στην Καστοριά. Μαζί του στο αυτοκίνητο ο υπασπιστής του και ο οδηγός του ενώ τους συνόδευαν και τρεις μοτοσυκλετιστές με τους συνοδούς τους. Οι αντάρτες ανοίγουν πυρ και ξεκινάει η μάχη. Οι Γερμανοί αμύνονται και καλούν σε βοήθεια ρίχνοντας τροχιοδεικτικά βλήματα που τα βλέπουν οι κομιτατζήδες συνεργάτες τους που ήταν σχετικά κοντά στο Νταούλι και σπεύδουν προς βοήθεια. Μετά από τρίωρη ανταλλαγή πυρών καταφθάνει στο σημείο της συμπλοκής μια γερμανική φάλαγγα που εξαναγκάζει τους αντάρτες σε υποχώρηση.  Οι άνδρες του ΕΛΑΣ φεύγοντας λαφυραγωγούν μια μοτοσυκλέτα σκοτώνοντας νωρίτερα τους δύο γερμανούς στρατιώτες που επέβαιναν σε αυτήν.

Με την λήξη της συμπλοκής ο Κλίνγκενχέφερ επιστρέφει στην Κοζάνη και ενημερώνει τον Καρλ Σύμερς (Karl Schümers), διοικητή του 7ου Συντάγματος της 4ης Τεθωρακισμένης Μεραρχίας των SS στην οποία ανήκει. Αυτός χωρίς δεύτερη σκέψη διέταξε την καταστροφή της Κλεισούρας και την εκτέλεση όλων των κατοίκων της ανεξαρτήτως φύλου  και ηλικίας. Στις πέντε περίπου το απόγευμα φτάνουν στην Κλεισούρα μονάδες του 7ου Συντάγματος από την Κοζάνη και την Καστοριά. Οι άνδρες της κωμόπολης φοβούμενοι αντίποινα την εγκαταλείπουν και παραμένουν σε αυτή οι γυναίκες, τα παιδιά και  οι ανήμποροι προς μετακίνηση ηλικιωμένοι. Κάποιες γυναίκες εκφράζουν την επιθυμία να φύγουν μαζί με τους συζύγους τους αλλά αυτοί τις καθησυχάζουν ενώ κάποιοι άνδρες που έχουν πάρει μαζί τους τα παιδιά τους, μετά τις προτροπές των άλλων ανδρών, τα επιστρέφουν πίσω για να μην ταλαιπωρηθούν στο χιονισμένο και κρύο βουνό στο οποίο τρέχουν να κρυφτούν. Δεν μπορούσαν να διανοηθούν αυτό που θα συνέβαινε λίγη ώρα αργότερα.

Πρώτα μπήκε στο οικισμό ένα γερμανικό απόσπασμα ανιχνευτών οι οποίοι προέβησαν σε μια πρόχειρη έρευνα στα σπίτια για όπλα και αντάρτες, για να διασφαλίσουν πως η επικείμενη δολοφονική επιχείρηση δεν θα συναντήσει εμπόδια, ενώ παράλληλα καθησύχαζε τους κατοίκους για να μην φύγουν και προειδοποιούσαν πως όποιο σπίτι έβρισκαν κλειδωμένο θα το έκαιγαν. Την ίδια ώρα η κωμόπολη περικυκλώθηκε, και στήθηκαν πολυβόλα περιμετρικά αυτής για να μην μπορέσει κανείς να διαφύγει. Μετά από λίγο έκαναν την εμφάνισή τους τα ανθρωπόμορφα τέρατα των SS που, υπό τις διαταγές του αιμοσταγή συνταγματάρχη Καρλ Σύμερς, ξεχύθηκαν μέσα στη Κλεισούρα για να σκορπίσουν τον τρόμο, την φρίκη και το θάνατο. Μαζί τους και οι ορδές των κομιτατζήδων του Κάλτσεφ. Αυτό που συνέβη ήταν πέρα από κάθε πιθανό σενάριο αντιποίνων και έξω από κάθε πλαίσιο λογικής. Σκότωναν αδιακρίτως γέρους, γυναίκες και ανυπεράσπιστα παιδιά παρ’ όλη την αθωότητα και τα κλάματά τους. Δεν έδειξαν έλεος ούτε στα βρέφη ή τα νήπια ενώ οι έγκυες ξεκοιλιάζονταν με τον πιο φρικιαστικό τρόπο για να σιγουρευτούν πως δεν θα επιζήσουν ούτε οι κυοφορούμενες αθώες ψυχές. Μετά τις φρικιαστικές εν ψυχρώ δολοφονίες πυρπολούσαν τις οικίες για να ολοκληρώσουν την καταστροφή. Κάποια γυναικόπαιδα κάηκαν ζωντανά μην μπορώντας να εξέλθουν των φλεγόμενων οικιών τους. Οι μαρτυρίες των επιζώντων είναι συγκλονιστικές. Η λυσσαλέα αυτή ανθρωποσφαγή γυναικόπαιδων δεν έχει προηγούμενο. Χαρακτηρίστηκε  ως ένα από τα χειρότερα και πιο αποτρόπαια εγκλήματα πολέμου των Γερμανών. Επί δύο ολόκληρες ώρες  αιμοδιψή SS και κομιτατζήδες πυροβολούσαν, λόγχιζαν, πυρπολούσαν και κατέσφαζαν τον άμαχο πληθυσμό. Γύρω στις εφτά που άρχιζε να σουρουπώνει και για να αποφύγουν το σκοτάδι κατά την επιστροφή τους, και υπό τον φόβο φυσικά των ανταρτών, παίρνουν το σήμα από τον επικεφαλής μέσω φωτοβολίδας να σταματήσουν. Έχουν φτάσει λίγο πιο πάνω από την πλατεία του Αγίου Νικολάου. Αν είχαν επιπλέον διαθέσιμο χρόνο είναι σίγουρο πως θα συνέχιζαν και δεν θα αρκούνταν στα 280 αθώα θύματα που είναι ο τελικός  τραγικός απολογισμός.

Η Κλεισούρα όλο το βράδυ φλέγεται. Παντού σκοτωμένα παιδιά, γυναίκες και ηλικιωμένοι. Ακρωτηριασμένα πτώματα, καμένες σάρκες, το αίμα ποτάμι. Όσοι άνδρες επιστρέφουν στο χωριό το βράδυ ή την επόμενη μέρα δεν μπορούν να πιστέψουν αυτό που έχει συμβεί. Αλλόφρονες αναζητούν τα προσφιλή τους πρόσωπα και αντικρίζουν τη φρίκη. Κάποιοι βρίσκουν μόνο τα κόκαλα των καμένων συγγενών τους. Μέχρι και ο ειδικός πληρεξούσιος του γερμανικού υπουργείου εξωτερικών για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη Χέρμαν Νόιμπαχερ (Hermann Neubacher) χαρακτήρισε τα γεγονότα στην Κλεισούρα ως «παράλογο λουτρό αίματος» στην έκθεσή του.

Ο Νόιμπαχερ ζητάει τη δικαστική διερεύνηση των γεγονότων και ο υπαίτιος της σφαγής Καρλ Σύμερς απολογείται στον Στρατιωτικό Διοικητή Θεσσαλονίκης. Στην απολογία του παραποιεί τα γεγονότα. Ισχυρίζεται πως η Κλεισούρα ήταν γεμάτη αντάρτες και αναγκάστηκε στην αρχή να την βομβαρδίσει και στην συνέχεια να την καταλάβει με έφοδο.  Παρουσιάζει τη σφαγή και τις δολοφονίες ανυπεράσπιστων αθώων θυμάτων ως «παράπλευρες απώλειες» μιας πολεμικής σύγκρουσης, ενώ για τα έκτροπα και τις φρικαλεότητες που συνέβησαν ρίχνει την ευθύνη κυρίως στους κομιτατζήδες. Στην προσπάθειά του να ελαφρύνει τη θέση του και να δικαιολογήσει τα εγκλήματα που διεπράχθησαν, ισχυρίζεται πως κακοποιήθηκαν από τους άνδρες του ΕΛΑΣ τα πτώματα των Γερμανών στρατιωτών στο Νταούλι. Αυτή, άλλωστε, ήταν μια συνήθης τακτική των Γερμανών που την χρησιμοποίησαν και σε άλλες περιπτώσεις όταν ήθελαν να δικαιολογήσουν τα εγκλήματά τους. Ποτέ, όμως, δεν παρουσιάστηκαν επαρκείς αποδείξεις που να τεκμηριώνουν τη συμμετοχή των ανταρτών σε κάτι τέτοιο. Το πιο πιθανό είναι, στην περίπτωση που η κακοποίηση συνέβη, αυτή να έγινε από τους κομιτατζήδες αφού ήταν γνωστό το μίσος και οι απειλές του αρχικομιταζή Κάλτεφ απέναντι στους Κλεισουριώτες αλλά και οι προβοκατόρικες τακτικές του. Οι Γερμανοί στρατοδίκες, τελικά αθωώνουν τα SS του 7ου Συντάγματος και τον διοικητή τους και έτσι δίνουν το δυνατότητα στον Σύμερς να διαπράξει παρόμοια φρικτά εγκλήματα και σε άλλες περιοχές με πιο γνωστές περιπτώσεις αυτές των Πύργων Εορδαίας και του Διστόμου.

Η σφαγή της Κλεισούρας ανήκει στις ελάχιστες εκείνες φρικιαστικές περιπτώσεις όπου άνθρωποι ανυπεράσπιστοι, και κατά κύριο λόγο ανυποψίαστοι, μετατρέπονται αιφνίδια σε τραγικά θύματα μιας οργανωμένης επίθεσης τακτικού στρατού με στόχο δήθεν την εξόντωση ανταρτών.

Η ελληνική πολιτεία θέλοντας να τιμήσει την ηρωική κωμόπολη της απέδωσε τον Πολεμικό Σταυρό Α΄τάξεως και όρισε τον οικισμό ως ιστορική έδρα δήμου με την διοικητική μεταρρύθμιση του σχεδίου Καποδίστρια το ‘94.  Αργότερα, δυστυχώς, το 2010 αναίρεσε την απόφαση αυτή.

Τέλος, να επισημάνουμε πως 75 χρόνια μετά το Σφαγείο οι συγγενείς των θυμάτων περιμένουν ακόμα την γερμανική πολιτεία να εκπληρώσει το χρέος της και να καταβάλει τις σχετικές αποζημιώσεις για να πιστέψουνε πραγματικά στην ύπαρξη μιας ειλικρινούς συγνώμης. Και αυτό όχι μόνο γιατί το επιτάσσουν οι κανόνες του διεθνούς δικαίου αλλά κυρίως γιατί αυτό θα λειτουργήσει ως αντικίνητρο και ως παράγοντας αποτροπής παρόμοιων γεγονότων στο μέλλον.

Για να μην ξαναζήσουμε, λοιπόν, παρόμοια γεγονότα και με δεδομένο πως το «αυγό του φιδιού» στην Ευρώπη αλλά και στην χώρα μας έχει αρχίσει να ξαναεπωάζεται, είναι επιτακτικότερη η ανάγκη να βροντοφωνάξουμε όλοι μαζί  «ΑΙΩΝΙΑ ΤΟΥΣ Η ΜΝΗΜΗ» !

Πηγές:

  • Δορδανάς Στράτος, «Το Αίμα των αθώων», 2007
  • Βακουφάρης Περικλής, «Η ιστορική Κλεισούρα Καστοριάς», 2005

Μαρτυρίες κατοίκων της Κλεισούρας

KLEISOURA-SFAGEIO

mnimosyno-kleisoyra

RP008

RP009

RP010

RP011

RP012

RP013

RP014

RP015

RP016

RP017

RP018

RP019

RP020

RP021

RP022

RP023

RP024

RP025

RP026

RP027

RP028

RP029

RP030

RP031

RP032

RP033

RP034

RP035

RP036

RP037

RP038

RP039

RP040

RP041

RP042

RP043

RP044

RP045

RP046

RP047

RP048

RP049

RP050

RP051

RP052

RP053

RP054

RP055

RP056

RP057

RP058

RP059

RP060

RP061

RP063

RP064

RP065

RP066

RP067

RP068

RP069

RP070

RP071

RP072

RP073

RP074

RP076

RP077

RP078

RP079

RP080

RP081

RP084

RP085

RP086

RP087

RP088

RP089

RP090

RP091

RP092

RP093

RP094

RP095

RP096

RP097

RP098

RP099

RP100

RP101

RP102

RP103

RP104

RP105

RP106

RP107

RP108

RP109

RP110

RP111

RP112

RP113

RP114

RP115

RP116

RP117

RP118

RP119

RP120

RP121

RP122

RP123

RP124

RP125

RP126

RP127

RP128

RP129

RP130

RP131

RP132

RP133

RP134

RP135

RP136

RP137

RP138

RP139

RP140

RP141

RP142

RP143

RP144

RP145

RP146

RP147

RP148

RP149

RP150

RP151

RP152

RP153

RP154

RP155

RP156

smixiotis-kleisoura-sfageio

Κοινοποίηση
recurring
Σας αρέσει το OlaDeka?
Κάντε μας like στο Facebook!
Κλείσιμο
Ola Deka Kastoria