«ΤΑ ΑΓΓΟΥΡΙΑ ΤΗΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ
Στην προχθεσινή δημοσίευση της ηλεκτρονικής εφημερίδας Όλα Δέκα, δημοσιεύεται άρθρο, που γράφει, συνοδεία φωτογραφίας όπου απεικονίζει αγγούρια που λειτουργούν χωρίς μπαταρία: «Αυτό είχε να πει σήμερα ο Άκης Λιάμης, ένα από τα πρωτοπαλίκαρα του Κορεντσίδη για τον οποίο απ’ ότι φαίνεται ο ίδιος είναι περήφανος, στο 49,50 των δημοτών δηλαδή 8.344 Καστοριανούς, χωρίς την αποχή, τα άκυρα και τα λευκά. Σαν να μην πέρασε μια μέρα συνεχίζουνε…». Τι όμως σημαίνει η δήλωση της εφημερίδας συνεχίζουν;
Η αλαζονεία σε όλο της το μεγαλείο. Δεν λοιδορεί μόνο τους υποψηφίους δημάρχους και υποψηφίους δημοτικούς συμβούλους των άλλων δύο συνδυασμών. Ουσιαστικά λοιδορεί την πλειοψηφία των δημοτών μας. Διότι αφενός οριακά με 50,50 % νίκησαν, αφετέρου δεν λαμβάνεται υπόψη η μεγάλη αποχή των δημοτών. Άρα λοιδωρεί και ειρωνεύεται την συντριπτική πλειοψηφία των δημοτών. Δεν αναλογίζεται ότι είναι νικητές μειοψηφίας και έμπλεος εγωισμού ειρωνεύεται.
Τι είναι η ειρωνεία; Είναι το μεγαλύτερο γνώρισμα της Αλαζονείας. Η έπαρση του υπερεγώ, που αναδεικνύεται εξ αιτίας της ανικανότητας και της εσωτερικής κενότητας του ανθρώπου. Η έλλειψη ικανότητας, γνώσης και ήθους, μεταλλάσσεται σε αλαζονική τυφλότητα και δύναμη καταστροφής και αυτοκαταστροφής.
Δεν αναλογίζεται ότι η πόλη έχει όλους τους κοινωνικούς και οικονομικούς δείκτες στο κόκκινο. Δεν αναλογίζεται και προφανώς δεν τον και δεν τους ενδιαφέρει ότι η πόλη είναι τρίτη από το τέλος στην κατάταξη των ελληνικών πόλεων, με βάση τους δείκτες της κοινωνικής και οικονομικής ευημερίας. Φθάσαμε στο σημείο να καίμε την πόλη κι αντί να κάνουμε την αυτοκριτική μας, χορεύουμε πάνω στα αποκαΐδια που αφήνουμε.
Δεν διαφέρουν / δεν διαφέρουμε λοιπόν σε τίποτα από τον Νέρωνα. Ο Νέρωνας έκαψε την Ρώμη για να εμπνευστεί την συγγραφή των ποιημάτων του. Οι σημερινοί Νέρωνες της πόλης καίνε την πόλη, λαμβάνουν έμπνευση και γράφουν ειρωνικές αναρτήσεις χωρίς ίχνος αυτοκριτικής, χωρίς να διερωτώνται ποιος φταίει για την κατάντια και την γενική απαξίωση της πόλης.
Δεν προβληματίζονται για το γεγονός ότι διώχνουν όλον τον ενεργό πληθυσμό της πόλης, διώχνουν τα παιδιά μας στην ξενιτιά. Φεύγουν τα παιδιά μας το μέλλον μας, απογοητευμένα ή φοβισμένα να μην καούν. Καίμε το μέλλον των παιδιών μας και την τεράστια πολιτιστική μας κληρονομιά. ‘Έμπλεοι αλαζονείας χορεύουμε και πουλάμε ειρωνεία πάνω στα αποκαΐδια των ελπίδων των παιδιών μας.
Αναδείξαμε τόσο εγώ όσο και άλλοι συνυποψήφιοι την ανικανότητα της δημοτικής αρχής στην διαχείριση των δημοτικών πόρων. Σημείωσα την παρατήρηση που αναφέρεται στην απόφαση της αποκεντρωμένης διοίκησης Ηπείρου – Δ. Μακεδονίας περι μη χρηστής διοίκησης της οικονομικής επιτροπής του Δήμου και του ΔΣ του Παπαλαζάρειου Ιδρύματος. Αναδείξαμε την χρεοκοπία της ΔΕΥΑΚ, την οποία δικαιολόγησαν ως εξής:
Για την χρεοκοπία ευθύνονται οι παλαιότεροι (δηλαδή ο Χαρίλαος Τρικούπης), για τις συνεχείς ζημίες αιτία είναι ο πόλεμος στην Ουκρανία και τα ετήσια διοικητικά έξοδα του 1,3 εκ ευρώ δημιουργούνται προκειμένου να διατηρείται υψηλή η ποιότητα του νερού. Παραβλέπουν έντεχνα με την περίτεχνη ειρωνεία των αγγουριών, το γεγονός ότι αντίστοιχες εταιρίες του ιδίου μεγέθους στην Ελλάδα είναι κερδοφόρες και τα διοικητικά τους έξοδα ανέρχονται ετησίως μόνο 350.000 ευρώ. Χωρίς ίχνος ντροπής. Αποτέλεσμα; Το στέλεχος της ΔΕΥΑΚ, όχι μόνο επανεκλέγεται αλλά είναι δεύτερος σε σταυρούς έναντι όλων των άλλων υποψηφίων.
Η ίδια ανικανότητα εμφανίζεται στην ΜΑΚΕΔΝΟΣ ΑΕ, στα ΝΠΙΔ και ΝΠΔΔ, στο κληροδότημα Παπαλαζάρου και εν τέλει όλη αυτή η ανικανότητα και μη χρηστή διοίκηση όλων των δομών επηρεάζει και εμφανίζεται στον γενικό προϋπολογισμό του δήμου. Κι όμως οι κύριοι εκπρόσωποι όλων των δομών του δήμου επανεκλέγονται πανηγυρικά.
Δεν φταίνε λοιπόν οι πολιτικοί. Φταίνε/ φταίμε οι πολίτες, που με την ψήφο επιβραβεύεται η ανικανότητα. Φταίμε επίσης γιατί παραμένουμε απαθείς, που δεν ψηφίζουμε και επιτρέπουμε την ανικανότητα, την ανευθυνότητα και την αλαζονεία, τις θλιβερές μειοψηφίες να επικρατούν.
Δεν φταίει επομένως ούτε η κρίση της γούνας. Φταίει η κρίση και η ευθυκρισία όλων μας. Απλώς η κρίση της γούνας αποτέλεσε άλλη μία ακόμη ευκαιρία για τους καλλιεργητές των αγγουριών και τους εμπρηστές της πόλης να επιτείνουν και να επιταχύνουν την ερήμωση της περιοχής. Και ως φαίνεται το πέτυχαν πλήρως.
Ναι λοιπόν υπάρχουν αγγούρια που καλλιεργούνται στην Καστοριά με τις πιο πάνω ιδιότητες. Υπάρχουν όμως και μπανάνες, που λειτουργούν επίσης χωρίς μπαταρίες. Η καλλιέργεια αυτών παράγει δημοκρατίες της μπανανίας. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά αυτών των μπανανοδημοκρατιών;
Κυβερνούν οι ανίκανοι και οι μειοψηφίες, με πνεύμα αλαζονείας, επιτυγχάνοντας την γενική απαξίωση. Τις εν λόγω καλλιέργειες τις γνωρίζουν πολύ καλά οι σημερινοί Νέρωνες της πόλης. Γνωρίζουν και τις τεχνικές και τις συνταγές καλλιέργειας των αγγουριών και των μπανανών, που προφανώς ευδοκιμούν στην Καστοριά, γιατί έχουν βρει το κατάλληλο κοινωνικό και οικονομικό έδαφος.
Καίνε ως άλλοι Νέρωνες κοινωνικά, οικονομικά, πολιτικά και πολιτιστικά τον τόπο, προκαλούν την ερημοποίηση προκειμένου να ευδοκιμήσουν τα αγγούρια και οι μπανάνες χωρίς μπαταρίες.
Η πόλη επομένως έχει πεθάνει προ πολλού. Απλώς δεν το ήξερε. Οι δημοτικές εκλογές απλώς υπέγραψαν την ληξιαρχική πράξη θανάτου αυτής.
Διαμορφώνεται η αντίληψη ότι δεν πείσαμε κι εμείς τους απέχοντες των εκλογών. Δεν είναι αλήθεια ή τουλάχιστον δεν είναι η κύρια αιτία της αποτυχίας μας. Η μεγάλη αποχή δεν διαμορφώνεται από τους απογοητευμένους κατοίκους που μένουν σήμερα στην πόλη. Η μεγάλη αποχή διαμορφώνεται από δημότες που βρέθηκαν σε απόγνωση και μετανάστευσαν είτε σε άλλες περιοχές της χώρας, είτε στο εξωτερικό.
Έφυγαν για να γλυτώσουν από τον αφανισμό, από τους κοινωνικούς, οικονομικούς και πολιτικούς εμπρηστές. Έφυγαν να γλυτώσουν από τους καλλιεργητές, διανομείς και πωλητές των αγγουριών και των μπανανών.
Πέθανε λοιπόν η πόλη. Νεκροθάφτες της είναι οι καλλιεργητές των αγγουριών και των μπανανών χωρίς μπαταρία. Νίκησε η πολιτική αλαζονεία που αναδεικνύεται και ενισχύεται από την κοινωνική ερημοποίηση του τόπου.
Κυκλοφορεί στο διαδίκτυο μία δήλωση της Αρβελέρ : «αν διευθύνουν οι ανίκανοι τότε φταίνε οι ικανοί». Αυτή είναι η μισή της δήλωση και προφανώς δεν αντιπροσωπεύει και δεν ερμηνεύει το εκλογικό αποτέλεσμα των δημοτικών εκλογών της Καστοριάς.
Το δεύτερο τμήμα της δήλωσής της, άγνωστο στο ευρύ κοινό, εξηγεί απόλυτα την περίπτωση της Καστοριάς. «Κι αν διευθύνουν οι ανάξιοι, τότε φταίει η γενική απαξίωση».
Διευθύνουν λοιπόν οι ανάξιοι την πόλη, γιατί πέτυχαν την ερήμωση και συνεχίζουν την κοινωνική, την πολιτική, την οικονομική και την πολιτιστική ερήμωση. Πέτυχαν την γενική απαξίωση του τόπου.
Ίσως πιο πολύ την τραγωδία της Καστοριάς, ερμηνεύει η γραφή του Ευριπίδη στην τραγωδία Αντιγόνη :
«ΠΟΛΕΙΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ ΟΧΙ Η ΕΡΗΜΙΑ».
Σημείωση:
Ο Ευριπίδης δεν αναφέρεται σε αγγούρια και μπανάνες χωρίς μπαταρίες, προφανώς γιατί τότε δεν είχε προχωρήσει η τεχνολογία τόσο πολύ. Οι σημερινοί καλλιεργητές, διανομείς και πωλητές των αγγουριών και των μπανανών χωρίς μπαταρίες έχουν προχωρήσει την τεχνολογία. Έχουν αποκτήσει υψηλή τεχνογνωσία. Προφανώς είναι καινοτόμοι και κενοτόμοι. Ιδρυτές της επιστήμης της Κενοτομίας (σ.σ αντικατέστησα την λέξη παπαρολογία με την λέξη κενολογία, γιατί διαμαρτύρονται πολλοί αναγνώστες θεωρώντας την λέξη χυδαία. Δεν θα έπρεπε. Διότι τι είναι πιο ενοχλητικό και πιο χυδαίο; Η λέξη ή οι πράξεις των εκλεγμένων; )»
Νίκος Ρίζος