«Οποιοδήποτε δάνειο της συλλογής θα ήταν ζήτημα που θα αφορούσε τους Επιτρόπους του Βρετανικού Μουσείου, όχι την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου», ξεκαθαρίζει εκπρόσωπος του μουσείου, με δήλωσή του στον τηλεοπτικό σταθμό «ΣΚΑΪ», απαντώντας, με αυτόν τον τρόπο, στον Έλληνα πρωθυπουργό, ο οποίος δήλωσε, σε συνέντευξή του στον Observer, ότι σκοπεύει να διατυπώσει, προς τον Βρετανό ομόλογό του, Μπόρις Τζόνσον, αίτημα δανεισμού των Γλυπτών του Παρθενώνα, το 2021, με αφορμή τους εορτασμούς των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση.
Μπορεί η αρχική απάντηση του Μουσείου να είναι συγκαταβατική, μιας και αναφέρει χαρακτηριστικά πως «θα εξεταστεί κάθε αίτημα δανεισμού», επί της ουσίας, όμως, κάνει επίδειξη ισχύος στην Ελληνική Κυβέρνηση, υπενθυμίζοντας πως κανένας πολιτικός, ούτε καν ο ίδιος ο πρωθυπουργός της χώρας δεν μπορεί να πάρει αποφάσεις που αφορούν τα εκθέματα του Μουσείου.
Προκειμένου, δε, να μην υψώσουν τους τόνους, οι εκπρόσωποι του Μουσείου δηλώνουν τα τυπικά ότι, δηλαδή, θα εξετάσουν οποιοδήποτε αίτημα δανεισμού: «Το Βρετανικό Μουσείο είναι προσηλωμένο στο να μοιράζει τη συλλογή του όσο πιο ευρέως γίνεται. Ως ένας από τους κορυφαίους δανειστές αντικειμένων στον κόσμο, πέρυσι δανείσαμε πάνω από 5.000 αντικείμενα σε χώρους στο Ηνωμένο Βασίλειο και διεθνώς».
Ωστόσο, μόλις πριν λίγους μήνες, ο διευθυντής του Μουσείου, κ. Φίσερ, είχε αποκλείσει οποιοδήποτε ενδεχόμενο δανεισμού των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα εάν δεν αναγνωριστεί πως η ιδιοκτησία του ανήκει στην Βρετανία.
Κόντρα μεταξύ νυν και πρώην υπουργού Πολιτισμού για την πρόταση Μητσοτάκη
Η δημοσιοποίηση της πρόθεσης του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, να ζητήσει δανεισμό των Γλυπτών του Παρθενώνα προκάλεσε έντονες αντιδράσεις στους κόλπους του ΣΥΡΙΖΑ. Αντιδράσεις οι οποίες συνοψίζονται στη δήλωση που έκανε, το απόγευμα της Κυριακής, η πρώην υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Μυρσίνη Ζορμπά:
«Θεωρούμε ότι ο δανεισμός των Γλυπτών προς έκθεση αποδέχεται στην ουσία τις κατά καιρούς απαντήσεις των δανειστών περί αναγνώρισης της κυριότητας εκ μέρους της χώρας μας ως προϋπόθεσης του δανεισμού, γεγονός το οποίο υπονομεύει και ακυρώνει την οριστική επιστροφή και επανένωση», υπογραμμίζει η κ. Ζορμπά και υπενθυμίζει πως «αυτό ακριβώς αποτέλεσε το κρίσιμο σημείο τριβής κάθε φορά που στο παρελθόν έγινε παρόμοια προσπάθεια ανταλλαγής εκθέσεων ή άλλων προτάσεων εξεύρεσης διαλόγου και συνεργασίας για την υπέρβαση του προβλήματος», αλλά και πως «αυτή ακριβώς ήταν η επιχειρηματολογία του διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου κ. Φίσερ, ο οποίος σε πρόσφατη πρόσφατη συνέντευξή του σε ελληνική εφημερίδα και σε σχετική ερώτηση αναφέρθηκε σε «νόμιμο ιδιοκτήτη», ξεσηκώνοντας θύελλα αντιδράσεων».
Η απάντηση από το ΥΠΠΟΑ ήρθε μία ημέρα αργότερα: “Ο πρωθυπουργός δήλωσε στον Observer ότι σε καμία περίπτωση η Ελλάδα δεν αποποιείται το πάγιο αίτημά της για την οριστική επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα και επ’ ουδενί τρόπω αναγνωρίζει καμία κυριότητα στη βρετανική πλευρά, θεωρώντας ότι μία ενδεχόμενη αποδοχή της πρότασής του θα αποτελούσε σημαντική χειρονομία καλής θελήσεως, εμπεριέχουσα την ουσιαστική αναγνώριση των Βρετανών για το δίκαιο της απαίτησης» απαντά στην προκάτοχό της η Λίνα Μενδώνη, και συμπληρώνει στρέφοντας τα βέλη της προς την αντιπολίτευση:
.«O ΣΥΡΙΖΑ και η τέως υπουργός αγνοούν την ουσιαστική σημασία της λέξης κυνισμός.Κυνισμός σημαίνει να μεταβιβάζει ο ΣΥΡΙΖΑ ως κυβέρνηση χιλιάδες αρχαιολογικούς χώρους στο Υπερταμείο, συμπεριλαμβανομένης της Κνωσού. Κυνισμός σημαίνει να υπάρχουν εκατοντάδες χιλιάδες ευρήματα «φυλακισμένα» στις αποθήκες των μουσείων, αντί να ταξιδεύουν ως περιοδικές εκθέσεις, στο πλαίσιο πάντα των διατάξεων του Αρχαιολογικού Νόμου, διδάσκοντας τη διαχρονική συνεισφορά της Ελλάδας στον παγκόσμιο Πολιτισμό. Κυνισμός σημαίνει να εγκαταλείπονται στην τύχη τους μνημεία και αρχαιολογικοί χώροι επί πέντε έτη, λόγω ιδεοληψιών και αδιαφορίας. Κυνισμός σημαίνει ότι στο πλαίσιο της πολιτιστικής διπλωματίας, δεν έγινε καμία απολύτως προετοιμασία επί πέντε έτη για τη διοργάνωση ανάλογων εμβληματικών εκθέσεων από το ΥΠΠΟΑ για το εξωτερικό».