Στα τέλη κάθε Δεκέμβρη γίνονται απολογισμοί έτους, διότι το κοινό «ψοφάει» για λίστες και το διαδίκτυο για άρθρα και αντίστροφες μετρήσεις. Μάλιστα αυτό που χαρακτηρίζει τη χρονιά που μόλις έκλεισε είναι ότι καμία ταινία δεν κατάφερε να ξεχωρίσει τόσο πολύ ώστε να κάνει το μεγάλο μπάμ.
Τηρώντας, όμως, μια από τις αρχές μου προς μερίδα αναγνωστών που το ζητούν συνήθως τέτοια περίοδο, ας δούμε απολογιστικά την κατάσταση του κινηματογραφικού 2017 για την Ελλάδα.
Το κείμενο που ακολουθεί περιλαμβάνει επίσημα αριθμητικά στοιχεία και κάποια συγκριτικά μεγέθη σε σχέση με το έτος του 2016.
Επίσης, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, συγκεντρώνει, αθροίζει και κάνει το reporting υπεύθυνα.
Όπως ειπώθηκε και στο box-office report του προηγούμενου weekend, παρατηρήθηκε ένα ίχνος αύξησης, της τάξης του 1%, με τα (επίσημα δηλωμένα) εισιτήρια του 2017-όσοι τα δηλώνουν δηλαδή- να φτάνουν τα 10.081.540. Τόσες φορές περάσαμε από τα κινηματογραφικά ταμεία πέρσι και αυτό είναι το μεγαλύτερο νούμερο της τελευταίας 6ετιας (μετά τα 10.023.145 του 2016).
Δεν είναι και για πανηγυρισμούς ένα τέτοιο σύνολο, αφού 10 χρόνια πριν, πλησιάζαμε τα 14.000.000 εισιτήρια. Οι αιθουσάρχες, βέβαια, θα σου τα πουν «αλλιώς», διότι ο μέσος όρος του αντιτίμου του εισιτηρίου έχει πέσει αρκετά σε σχέση με το 2016. Άρα, μετρημένη σε χρήμα, η περσινή χρονιά;
Τι άλλο αυξήθηκε μέσα στο 2017; Ο αριθμός των φιλμ που διανέμονται. Με τα στοιχεία της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, 383 ταινίες (από 345 για το 2016) κυκλοφόρησαν στα σινεμά της Ελλάδας! Διαιρώντας αυτό το νούμερο με τις 52 εβδομάδες του έτους, αντιλαμβανόμαστε ότι τείνουμε να ξεπεράσουμε τις (κατά μέσο όρο) 7 ταινίες που εξέρχονται στις αίθουσες προς αναζήτηση θεατών ανά εβδομάδα, με μεγάλη μερίδα των τελευταίων να ενδέχεται να βλέπει λιγότερες ετησίως.
Μια επιπλέον λεπτομέρεια: από το σύνολο των φιλμ που διανεμήθηκαν πέρσι, τα 37 ήταν ελληνικά (από αυτά, μόλις τρία ξεπέρασαν τα 100.000 εισιτήρια!), 25 ήταν ντοκιμαντέρ και 36 ήταν επανεκδόσεις, αν και η χρονιά που έφυγε θύμιζε πολύ το 2013.
Ποσοτικά, το Σάββατο παραμένει η αγαπημένη μέρα για Σινεμά, έτσι εξακολουθεί να κρατά τα σκήπτρα (2.240.000 εισιτήρια), με την Κυριακή να ακολουθεί (1.825.800) και την Τετάρτη να την πλησιάζει δυναμικά (1.793.500).
Αν και οι προσφορές 2+1 δωρεάν tickets για το κοινό έχουν εξαπλωθεί, εκτός όμως από τη Δυτική Μακεδονία, στο μυαλό όλων είναι η Τετάρτη, όπου έχει συνδεθεί αναπόσπαστα με την έκπτωση, ως η μέρα με το φθηνότερο εισιτήριο (αναφέρω και πάλι εκτός από εδώ) και αυτό κάτι πρέπει να μας λέει, εξάλλου εδώ δεν υπάρχει και το SNEAK PREVIEW -θα μου πείτε γιατί υπάρχει αλλού;-
Τέσσερις ταινίες (ήταν μόλις δύο το 2016!) ξεπέρασαν τα 300.000 εισιτήρια μέσα στο 2017: Το «Έγκλημα στο Οριάν Εξπρές», το sequel του «Εγώ ο Απαισιότατος», το sequel των «Πειρατών της Καραϊβικής» και το sequel του «Fast & Furious». Άρα, το κοινό θέλει δοκιμασμένο προϊόν, πράγματα που γνωρίζει ή εμπιστεύεται, ονόματα στη μαρκίζα και τίτλους που του προσφέρουν ένα είδος διασκέδασης εξασφαλισμένο.
Aκολουθούν πέντε (από δέκα το 2016) τίτλοι που ξεπέρασαν τα 200.000 εισιτήρια. Συμπέρασμα: από 383 τίτλους του 2017, μόλις οι 25 μπορούμε να πούμε ότι προσέγγισαν μαζικά το κοινό! Τεράστια, δε, η ήττα για το ελληνικό σινεμά, αφού ανάμεσα σε αυτούς τους πιο εμπορικούς τίτλους της χρονιάς βρίσκουμε μόλις 3 εγχώριες παραγωγές (τα «Καζαντζάκης», «Το Τελευταίο Σημείωμα» και «The Bachelor 2»)!
Ας δούμε το πανελλαδικό Top-5 από 1/1/2017 έως 31/12/2017
1. Έγκλημα στο Οριάν Εξπρές (347.000)
2. Εγώ ο Απαισιότατος 3 (312.000)
3. Οι Πειρατές της Καραϊβικής: Η Εκδίκηση του Σαλαζάρ (310.000)
4. Fast & Furious 8: Μαχητές των Δρόμων (305.000)
5. Star Wars: Οι Τελευταίοι Jedi (274.000)
6. Το Αυτό (262.000)
7. Πενήντα Πιο Σκοτεινές Αποχρώσεις του Γκρι (260.000)
8. Καζαντζάκης (227.000)
9. Το Τελευταίο Σημείωμα (201.000)
Θέλω να σημειώσω ότι, αν γυρίζαμε πίσω το χρόνο ανά 10ετια θα παρατηρήσετε κι εσείς ότι δεν είναι εύκολη πλέον η επίσκεψη σε μια κινηματογραφική αίθουσα λόγω κρίσης θα έλεγα περισσότερο, εξάλλου ο μέσος Έλληνας προτιμούσε το σινεμά ως ένα είδος διασκέδασης. Μάλιστα η χρυσή εποχή του ελληνικού κινηματογράφου ήταν από το 1960 μέχρι το 1973 με μέσο όρο 80 ταινίες το χρόνο, φτάνοντας μέχρι και τις 97 ταινίες ως αποκορύφωμα. Από το 1974 μέχρι σήμερα, η παραγωγή κυμαίνεται σε πάρα μα πάρα πολύ μικρότερα επίπεδα, από 10 μέχρι 35 ταινίες το χρόνο….. ιδού για να έχετε και μια ιδέα , πόσοι πήγαιναν cinema τότε…
ΕΙΣΗΤΗΡΙΑ
70s…χρονιά 1970 Υπολοχαγός Νατάσα 751.117
80s…χρονιά 1980 O άνθρωπος με το γαρίφαλο 618.533
90s…χρονιά 1999 SAFE SEX 1.500.000
00…χρονιά 2003 Πολίτικη κουζίνα 1.560.000
Το 2006 και στα πλαίσια της συμπλήρωσης 30 χρόνων από τη δημιουργία της, η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου ανέδειξε τις καλύτερες ταινίες μεγάλου μήκους του ελληνικού κινηματογράφου από καταβολής του. Στη διαδικασία έλαβαν μέρος 39 κριτικοί-μέλη της ένωσης, όπου κάθε ένας υπέβαλε σε σειρά αξιολόγησης 10 προσωπικές του επιλογές και ως καλύτερη βγήκε ”ο Δράκος” του Ν. Κουνδουρου στα 1956 με 31 ψήφους.
Άραγε, που βαδίζει ο ελληνικός κινηματογράφος….
Κατά μέσο όρο παράγονται και προβάλλονται (έστω για λίγες ημέρες) περί τις 20 ταινίες μυθοπλασίας κάθε χρόνο. H καθοδική εισπρακτική πορεία τα τελευταία 4 χρόνια είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός.
Περισσότερες από τις μισές ταινίες κάθε χρονιάς περιορίζονται σε εισιτήρια λιγότερα από 10.000. Ο ελληνικός κινηματογράφος κατατρύχεται από την κακή του φήμη, την οποία αδίκως, έχει αποκτήσει, όταν κατά γενική ομολογία, οι ταινίες δεν βρίσκουν επαφή με το κοινό. Τα χρήματα που διατίθενται για τη διαφήμιση των ταινιών είναι λίγα και εξαρτώνται από τα αναμενόμενα εισιτήρια. H ανεξάρτητη παραγωγή δεν προβλέπει ειδικό κονδύλι προώθησης της ταινίας. Χρήματα διαθέτουν, εκτός από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, οι διανομείς. Αν, για παράδειγμα, μια ταινία αποφασιστεί να προβληθεί ταυτοχρόνως σε 10 αίθουσες, διατίθενται περί τα 30.000 ευρώ για τις 10 κόπιες και άλλα τόσα για την περαιτέρω διαφήμιση (δημιουργία τρέιλερ, αγορά διαφημιστικού χρόνου κ.τλ.).
Κατά γενική ομολογία ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα του ελληνικού κινηματογράφου είναι το σενάριο. Χαρακτηριστικό όμως είναι ότι κάθε χρόνο κατατίθενται προς έγκριση στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, το οποίο είναι ο βασικός μοχλός δημιουργίας ταινιών, περί τα 60 σενάρια, εκ των οποίων προωθείται περί το ένα τρίτο. Το μέγιστο πρόβλημα, η έλλειψη Ακαδημίας Κινηματογράφου, παραμένει.
Τέλος, αν υπήρχαν ταινίες -αυτές είναι οι καλύτερες ταινίες που είδα το 2017
1. Get out
2. Coco
3. Logan
4. Baby driver
5. Made in america
Φίλιππος Θεοδώρου