Με την συμμετοχή των γλυπτών Μανόλη Ρωμαντζή, Χρήστου Τσώτσου και των εικαστικών Νικόλα Καρναμπατίδη – ηχητική
εγκατάσταση, Αργύρη Ρήμου – αρχιτεκτονικά πρότυπα, Γιώργου Πανταζή – Ζωγραφική σύμπραξη. Φωτογραφικό σχόλιο πρόσκλησης Σοφίας Αντωνακάκη.
Το «Νέο Ερείπιο» είναι μια εικαστική εγκατάσταση που προτείνει τους
εναπομείναντες χώρους ως μια αισιόδοξη ανασύνταξη του παραμελημένου
ανθρώπινου χώρου. Τετρακόσια πουλιά –εύλαλα- γεμίζουν τον χώρο,
ενθαρρύνουν τη συνάθροιση και αποτελούν κάλεσμα για περισσότερη
συνεργασία. Ήχοι από ακουστικές αναμνήσεις και εικόνες, παρεισφρέουν σε
όλο τον χώρο και βοηθούν τον θεατή να απολαύσει επάλληλες διαδρομές του
παρελθόντος.
Εκεί που οι εικόνες-αναμνήσεις τελειώνουν, αρχίζει η αίσθηση ότι το
ερείπιο είναι η τελευταία αντίσταση στην ικανότητα της ύλης να
ανακυκλώνει τα πάντα σε οργανικότητες. Στη ζωγραφική σύμπραξη του Χάρη
Κοντοσφύρη με τους υπόλοιπους εικαστικούς, αναδύονται και πλημμυρίζουν
το χώρο: πουλιά, ελεύθερα σκυλιά, ο ποιητής Νίκος Καρούζος, ένα νησί
αυτοεξόριστων που ανασκευάζουν εγκαταλειμμένα αρχιτεκτονικά πρότυπα
σύγχρονης ελληνικής αρχιτεκτονικής, οι κυρίες των ερειπίων στην
καταστραμμένη πολεμική Γερμανία, το ερειπωμένο περιστύλιο της εισόδου.
Όλα αυτά αποτελούν το σύνολο μιας εικαστικής εμπειρίας: Γεμάτος μόχθο κι
όμως ποιητικά, ο άνθρωπος κατοικεί τούτη τη γη (στίχος του Hölderlin).
Παράλληλα με την εγκατάσταση του Χάρη Κοντοσφύρη και τη σύμπραξή του
με τους υπόλοιπους εικαστικούς, δύο νεότεροι καλλιτέχνες, ο Δημήτρης
Εφέογλου και ο Γαβριήλ Φτελκόπουλος παρουσιάζουν δουλειά τους.
Ο Δ. Εφέογλου, που γεννήθηκε το 1986 στη Δράμα και ζει και εργάζεται
στη Θεσσαλονίκη, επιλέγει το σχέδιο ως ολοκληρωμένο εκφραστικό μέσο και
παρουσιάζει τέσσερα σχέδια από μελάνι σε χαρτί. Κύριο χαρακτηριστικό στο
έργο του είναι η γραμμή, καθώς την δουλεύει
«εμμονικά» δημιουργώντας
αλλεπάλληλα πυκνώματα και αραιώματα με το μελάνι και την πένα σε σχέδια
όπου η υπερβολική διαδικασία για το ελάχιστο αποτέλεσμα χαρακτηρίζει τη
συνολική εικόνα της δουλειάς του.
Έχει συμμετάσχει σε εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, μεταξύ
αυτών: «Νέοι Καλλιτέχνες» Γκαλερί Λόλα Νικολάου, Θεσσαλονίκη, 2013
(Ελλάδα), «DISORDER» Fabbrica Del Vapore, Μιλάνο, 2012 (Ιταλία),
«DISORDER» WEYA, Lakeside Arts Center, Νότιγχαμ, 2012 (Αγγλία),
«SIMBIOSIS?» παράλληλο πρόγραμμα «SOULBIOSIS» 15 Biennale Νέων
Καλλιτεχνών της Ευρώπης και της Μεσογείου, Θεσσαλονίκη, 2011 (Ελλάδα).
Ο Γ. Φτελκόπουλος παρουσιάζει μία ενότητα σχεδίων και ένα video υπό
τον τίτλο «499 χρόνια, αναφορά στον Dürer». 499 χρόνια πριν ένα σχέδιο
του Dürer απεικόνισε μια εντύπωση του ρινόκερου. Η μορφολογία του είδους
όπως απεικονίστηκε δίνει στην ιδέα του ζώου μια δύναμη η οποία θα
μπορούσε με αποφασιστικότητα να δηλώσει μεγάλη διάρκεια βιωσιμότητας.
Ωστόσο στους φυσικούς παράγοντες μη βιωσιμότητας συγκαταλέγεται και ο
άνθρωπος.
499 χρόνια μετά με αναφορά στην μελέτη των σχεδίων του Dürer, η εικόνα του ρινόκερου εξαφανίζεται.
Οι δυο εικόνες, του κατά εντύπωση και εξαφανισμένου ρινόκερου,
συνδυάζονται· ο πρώτος και ο τελευταίος συνυπάρχουν χρονικά την ίδια
στιγμή μέσω του βίντεο και των σχεδίων του Γαβριήλ Φτελκόπουλου, ο
οποίος μας υπενθυμίζει πως η απειλή της εξαφάνισης στην τάξη του
παρόντος είναι η απουσία.
Από το 2010 έως και τώρα έχει παρουσιάσει την εικαστική του έρευνα σε
πολλές εκθέσεις σε Ελλάδα και Κύπρο. Είναι ενεργό μέλος στην εικαστική
ομάδα δράσης ΕΝ-ΦΛΩ.
Σύντομο Βιογραφικό:
Ο Χάρης Κοντοσφύρης γεννήθηκε στη Μυτιλήνη της Λέσβου το 1965. Σπούδασε
σκηνοθεσία στη Σχολή Χατζίκου στην Αθήνα (1984-1987), ενώ το 1993
ολοκλήρωσε τις σπουδές του στην ΑΣΚΤ της Αθήνας. Tο 2007 έγινε διδάσκων
στον Τμήμα Πλαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης του Πανεπιστημίου
Ιωαννίνων. Από το 2010 είναι επίκουρος καθηγητής στην Σχολή Καλών Τεχνών
του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (Φλώρινα). Η τελευταία του ατομική
έκθεση στη Γκαλερί Ζουμπουλάκη ήταν το 2009 με τίτλο «Ηλεκτρικό Σπίτι».
Στις ομαδικές εκθέσεις στις οποίες έχει συμμετάσχει συγκαταλέγονται
μεταξύ άλλων:
2008, Δεσμοί ύλης, Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Σαγκάης. Παρουσιάστηκε
επίσης το 2009 στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων και το Κρατικό Μουσείο
Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη (επιμελήτρια: Ίρις Κρητικού). 2005,
Athens-Beijing, 2η Διεθνής Μπιενάλε του Πεκίνου, Πεκίνο.2004,
Athens-Beijing (επίσημη εκπροσώπηση της Ελλάδας), 26η Μπιενάλε του Σάο
Πάουλο, Βραζιλία (Εθνική Επίτροπος: Ειρήνη Σαββανή).
Διάρκεια έκθεσης: 20 Φεβρουαρίου έως 15 Μαρτίου 2014
Γκαλερί Ζουμπουλάκη, Πλ. Κολωνακίου 20
Ώρες λειτουργίας: Τρ., Πέ. & Παρ. 11.00 -15.00 και 17.00–20.00, Τετ. και Σάβ. 11.00-15.00
Κυριακή & Δευτέρα κλειστά
Βίντεο από Culture NOW