Κατά τη χρονική περίοδο της τουρκοκρατίας και μέχρι το έτος
1930 περίπου, σε αρκετά χωριά του νομού Φλώρινας και σε μερικά της
Καστοριάς, επικρατούσε μία παράξενη και δυσεξήγητη συνήθεια.
αναγκαστικά με κορίτσια ηλικίας 18 – 20 ετών κι ακόμη μεγαλύτερα. Στις
περιπτώσεις που συνέβαινε αυτό ο πεθερός είχε περίπου την ηλικία της
νύφης, ενώ η πεθερά ήταν αρκετά μεγαλύτερή τους.
οικογένειας προξενούσε αναπόφευκτες παρεξηγήσεις και απρόβλεπτες ηθικές
παρεκτροπές. Προξενούσε επίσης απέραντη θλίψη και δυστυχία στη νιόπαντρη
ενήλικη γυναίκα, που ήταν υποχρεωμένη να συμβιώσει με τον ανήλικο
σύζυγό της.
που χορεύεται και σε άλλες περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας, αλλά στο
Νεστόριο, έχει μια ιδιαιτερότητα που τον διαφοροποιεί αρκετά.
Η λέξη αγγελική στο τραγούδι είναι επίθετο και όχι ουσιαστικό. Έτσι η
αναφορά είναι γενική και αόριστη σε μια κοπέλα νέα με αγγελική ομορφιά.
της στροφής, το βαθύτερο περιεχόμενό του, που είναι η αποστροφή στο
κακό ριζικό της νύφης που κακοτύχησε, ένα στοιχείο τυπικό και άφθονο στη
δημοτική μας ποίηση. Στο μεγαλύτερο μέρος του ο χορός είναι συρτός, για
να δηλώσει έτσι την προσαρμογή της ηρωίδας στον καινούργιο τρόπο ζωής,
με το γάμο, που όμως δύσκολα γίνεται αποδεκτός από την ίδια, καθώς
αντιδρά με τον χαρακτηριστικό τρόπο της αποφυγής του άντρα της και του
γυρίζει τις πλάτες σε κάθε πλησίασμα του.
έντονης διαμαρτυρίας στα ήθη και έθιμα της εποχής, που η σκοπιμότητα,
αλλά και η ανάγκη πολλές φορές επέβαλαν αταίριαστα συνοικέσια, αλλά μόνο
φωνή, αφού σαν γυναίκα της εποχής κι αυτή δε μπορεί ν’ αντιδράσει
διαφορετικά από το να ξεστομίσει ένα σωρό λόγια – κατάρες, στοιχείο
δηλωτικό, ως να σημείο, της πολυλογίας των γυναικών και μέσο άμυνάς
τους».
(Γιώργος Αλεξίου).