Γιατί το ΚΑΣ είπε «όχι» και στη χορηγία των 2 εκατ. ευρώ από την Gucci

ΔΕΝ ΕΠΕΙΣΑΝ ΤΑ 2 ΕΚ. ΟΙ ΣΤΑΡ ΤΟΥ ΧΟΛΥΓΟΥΝΤ ΚΑΙ ΤΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΜΜΕ

akropoli
Αρχική » Ελλάδα » Γιατί το ΚΑΣ είπε «όχι» και στη χορηγία των 2 εκατ. ευρώ από την Gucci

To πάθος του καλλιτεχνικού διευθυντή της Γκούτσι Αλέσαντρο Μισέλ για τα αρχαία, το οποίο επικαλέστηκαν ουκ

Αλέσαντρο Μισέλ
Αλέσαντρο Μισέλ

ολίγες φορές οι εκπρόσωποι της Γκούτσι που παρουσίασαν την πρότασή τους στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και η επιθυμία του να κάνει την κολεξιόν του 2018 στην Ακρόπολη, δεν ήταν αρκετά για να πείσουν το ΚΑΣ, να γνωμοδοτήσει θετικά.

«Ο ιδιαίτερος πολιτιστικός χαρακτήρας των μνημείων της Ακρόπολης δεν συνάδει με τη συγκεκριμένη εκδήλωση, καθώς πρόκειται για μοναδικά μνημεία και σύμβολα παγκόσμιας κληρονομιάς, μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς της Unesco», είναι η αιτιολόγηση των μελών του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου που μετά από πολύωρη συνεδρίαση απέρριψαν ομόφωνα το αίτημα.

Μακέτα της χρήσης της Ακρόπολης
Μακέτα της χρήσης της Ακρόπολης

Το υπόμνημα της εταιρείας που είχε διαβαστεί λίγες ώρες νωρίτερα από τους εκπροσώπους της εταιρείας, την αντιπρόεδρο της Γκούτσι Αντονέλα Τσέντρα  και τον διευθυντή παγκόσμιας επικοινωνίας Αλέσιο Βανέτι, και τους Έλληνες δικηγόρους τους, παρουσίαζε αναλυτικά τα επιχειρήματά τους, αλλά και προέτασσε το καλλιτεχνικό όραμα του οίκου έναντι του εμπορικού.

Η πασαρέλα ανάμεσα στον Παρθενώνα και το Ερεχθείον
Η πασαρέλα ανάμεσα στον Παρθενώνα και το Ερεχθείον

Η γνωμοδότηση φάνηκε σχεδόν εξαρχής ότι θα είναι αρνητική, παρόλο που τα μέλη του ΚΑΣ εξέτασαν λεπτομερώς το αίτημα.

Με παράδειγμα τη φωτογράφιση της Νέλλης στην Ακρόπολη το 1928, τη φωτογράφιση του οίκου Ντιορ το 1951 και την παραχώρηση του ιερού Βράχου για τη φωτογράφιση της Τζένιφερ Λόπεζ το 1998, αλλά και την επίδειξη του οίκου στο Αβαείο του Ουεστμίνστερ στο Λονδίνο το 2016, ο ιταλικός οίκος ζήτησε την άδεια για την πραγματοποίηση της επίδειξης Gucci Cruise 2018 στο χώρο μεταξύ του Παρθενώνα και του Ερεχθείου. Ανάμεσα στα επιχειρήματα ήταν και η χρήση των εμβληματικών μνημείων της Ιταλίας από αντίστοιχα μεγάλους ιταλικούς οίκους όπως ο Φέντι στην Φοντάνα ντι τρέβι και ο Tod’s στο Κολοσσαίον.

H επίδειξη Γκούτσι στο Αββαείο του Ουέστμίνστερ
H επίδειξη Γκούτσι στο Αββαείο του Ουέστμίνστερ

Εκεί θα στηνόταν η πασαρέλα στην οποία θα βάδιζαν 100 μοντέλα, ενώ αυτή είναι η μεγάλη ετήσια επίδειξη του οίκου που γίνεται έξω από τα σύνορα της χώρας. Η επίδειξη διάρκειας 15 λεπτών θα γινόταν υπό τους ήχους χαμηλής μουσικής, ενώ για τους 300 καλεσμένους από όλο τον κόσμο είχαν προβλεφθεί ειδικά καθίσματα. Στο χώρο θα είχαν στηθεί και δυο μεγάλες ελαφρές κατασκευές-τέντες προκειμένου να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες της παραγωγής φωτιστικά και ηχητικά συγκροτήματα. Οι φωτορεπόρτερς που θα κάλυπταν φωτογραφικά την επίδειξη είχε προβλεφθεί να περιοριστούν σε προσδιορισμένη περιοχή. Από τους καλεσμένους το 10% θα ήταν Έλληνες καλλιτέχνες και επίσημοι, το 80% Ευρωπαίοι και Αμερικανοί εκδότες διεθνών περιοδικών μόδας και δημοσιογράφοι, ενώ το υπόλοιπο 10% αφορούσε αστέρες του Χόλυγουντ.

Η φωτογράφιση Ντιορ στην Ακρόπολη, 1951
Η φωτογράφιση Ντιορ στην Ακρόπολη, 1951

Σε ένδειξη σεβασμού και ευγνωμοσύνης όπως υποστήριξαν οι εκπρόσωποι του οίκου, η αποδοχή του αιτήματος θα σήμαινε και μια χορηγία για τα αναστηλωτικά έργα της Ακρόπολης ή σε οργανισμό που θα υπεδείκνυε η Υπηρεσία, ύψους 2.000.000 ευρώ. Παράλληλα τονίστηκε ιδιαίτερα το τεράστιο όφελος που θα προέκυπτε για τη χώρα από τη διαφημιστική καμπάνια, η οποία θα την έφερνε στο επίκεντρο της παγκόσμιας προβολής για την οποία ο οίκος υπολόγισε ότι θα έφτανε το ποσό των 55.000.000 ευρώ. Η εκδήλωση, όπως ανέφερε το υπόμνημα, θα μπορούσε να αποτελέσει αφορμή για την αλλαγή κλίματος στα κοινωνικοοικονομικά δεδομένα της χώρας, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο το κοινό αντιλαμβάνεται την πολιτιστική μας κληρονομιά.

Η Φοντάνα ντι Τρέβι φόντο της πασαρέλας Φέντι
Η Φοντάνα ντι Τρέβι φόντο της πασαρέλας Φέντι

«Μπορεί η χώρα μας να βρίσκεται σε μια δύσκολη οικονομική κατάσταση, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι μπορούμε να δίνουμε με αυτό τον τρόπο το σύμβολο της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς για μια επίδειξη μόδας» είπε η γ.γ.  του ΥΠΠΟΑ, Μαρία Ανδρεαδάκη – Βλαζάκη και πρόσθεσε ότι «η Ακρόπολη είναι όχι απλώς ένα μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, αλλά ένα σύμβολο για όλη την ανθρωπότητα, που δεν μπορεί να μπαίνει σε εμπορικές συναλλαγές. Ο Παρθενώνας είναι το logo της Unesco, γνωρίζετε όλοι την προσπάθεια και τον αγώνα για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα. Είμαστε πάντα πρόθυμοι σε χορηγίες, τα μνημεία χρειάζονται συντήρηση και ανάδειξη».

Το άνδηρο του Πικιώνη ως εναλλακτικός χώρος της επίδειξης
Το άνδηρο του Πικιώνη ως εναλλακτικός χώρος της επίδειξης

Ο Μανόλης Κορρές στη συζήτηση που ακολούθησε υποστήριξε ότι το παράδειγμα της φωτογράφισης της Νέλλης στον Παρθενώνα δεν είχε εμπορικό χαρακτήρα, ενώ παράλληλα έθεσε και ένα φιλοσοφικό ζήτημα: «Ποιος θα ήθελε να ισχυριστεί ότι είναι ο πρώτος φορέας πολιτισμού ή επιστήμης στον κόσμο;», απαντώντας στην ουσία στο αν αξίζει στην πραγματικότητα να δοθεί το μνημείο σε όποιον το ζητά.

Η Ελένη Μπάνου, προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων (ΕΦΑ) Αθηνών, υποστήριξε ότι αν δοθεί το υπέρτατο αυτό μνημείο σε μια εταιρεία και εν συνεχεία σε άλλη θα «καταντήσει ένα σκηνικό, κάτι που δεν θα ήθελε κανείς να δει έτσι». Πιο αιχμηρή η Ευγενία Γατοπούλου, γενική διευθύντρια Αναστήλωσης, Μουσείων και Τεχνικών Έργων του ΥΠΠΟΑ, χαρακτήρισε την πρόταση «χυδαία», «εκτός λογικής και προσβλητική», που δεν θα έπρεπε καν να συζητηθεί.

Ο προαύλιος χώρος του Ηρωδείου ως εναλλακτικός χώρος της επίδειξης
Ο προαύλιος χώρος του Ηρωδείου ως εναλλακτικός χώρος της επίδειξης

Οι Ιταλοί εκπρόσωποι με μεγάλη ευγένεια υποστήριξαν την αξία του διαλόγου, γιαυτό και επέμειναν να παρουσιάσουν την πρότασή τους στο ΚΑΣ παρόλο που η ΕΦΑ του είχε ήδη μεταφέρει το άτοπο του αιτήματός τους. Καθώς ο Παρθενώνας είναι ανεκτίμητης αξίας, οι εκπρόσωποι ρωτήθηκαν αν εξ αιτίας του ενδιαφέροντος που δείχνουν θα προέβαιναν σε μια χορηγία χωρίς την επίδειξη, κάτι στο οποίο δεν ήταν προετοιμασμένοι να δώσουν καμία απάντηση. Οι εκπρόσωποι της Γκούτσι τόνισαν ότι η μόδα δεν είναι απλώς για αυτούς ένα είδος πολυτελείας αλλά και μια συνομιλία με την κοινωνία και την τέχνη, μια μορφή πολιτισμού.

Οι ίδιοι δεν φάνηκαν να ενδιαφέρονται για εναλλακτικές προτάσεις παρουσίασης της κολεξιόν σε άλλους χώρους, που είχαν συζητηθεί, όπως ο προαύλιος χώρος του Ηρωδείου, το άνδηρο του Πικιώνη στου Φιλοπάππου και το Ολυμπιείο. Αλλά και το ΚΑΣ δεν πείστηκε ότι πρόκειται για πολιτιστικό και όχι για γεγονός διαφημιστικό. 

Πηγή

Κοινοποίηση:

Σχολιάστε αυτό το άρθρο

σχόλια